close
تبلیغات در اینترنت
نما ، شات ، پلان ( Shot )


فیلمبرداری و عکاسی

http://hamidstudio.rozblog.com/
اینـتر وب اینـتر وب
تبلیغات
تبلیغ در فان تبلیغ در فان
آخرین ارسال های انجمن
نما ، شات ، پلان ( Shot )


نما ، کوچک ترین جزء فیلم است و برابر است با ، هر بخش از فیلم که در آن ، دوربین دوربین بدون خاموش شدن ، یک برداشت مستمر داشته است. نما را نمی توان دقیقا برابر با برداشت دانست ، زیرا هر برداشت ممکن است دستخوش تدوین شود و دقیقا آن چیزی نباشد که بر پرده ظاهر می شود. 
نماها را معمولا بر اساس موارد زیر دسته بندی می کنند :

فاصله میان دوربین و سوژه ( به ویژه شخصیت )

نمای خیلی دور ( Extreme Long Shot )
نمایی که از فاصله خیلی دور از سوژه فیلم برداری می شود و تصویری کلی از مکان رویداد ماجرا به دست دهد. چنین نمایی معمولا به عنوان نمای معرف به کار می رود.

img/daneshnameh_up/7/73/longshot.jpg
نمای دور ، نمای عمومی ( Long Shot )
نمایی که از فاصله ای دور ، سوژه را نشان می دهد. در این حالت علاوه بر سوژه ، شخصیت ها و بخشی از محیطی که سوژه در آن قرار دارد ، نیز در این نما دیده می شود. این نما نگاهی کلی به موضوع دارد و موقعیت سوژه را در آن محیط و فضا نشان می دهد. در واقع نمای دور بیش از نمای نزدیک و متوسط ، درباره رابطه سوژه با محیط به ما اطلاعات می دهد. از این نما بسیار در شروع سکانس ها به ویژه سکانس آغازین استفاده می شود ، به عنوان آخرین نمای فیلم هم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای دور متوسط ، نمای نیمه دور ( Medium Long Shot )
نمایی در حد فاصل میان نمای دور و نمای متوسط. این نما ، گستردگی نمای دور را ندارد اما ، موضوع را کامل نشان می دهد. 

نمای متوسط ( Medium Shot )
نمایی بین نمای دور و نمای نزدیک که شخص یا چند شخص را از مچ یا زانو به بالا و یا قامت آنها را به طور کامل در حالت نشسته نشان می دهد. این نما بیشتر برای نمایش روابط میان دو یا چند شخصیت و در عین حال ، ارائه اطلاعات کافی برای درگیر کردن تماشاگر مورد استفاده قرار می گیرد. 


نمای نزدیک متوسط ، نمای نیمه نزدیک ( Medium Clos Shot )
نمایی در حد فاصل میان نمای متوسط و نمای نزدیک که از سینه تا بالای شخصیت را نشان می دهد.

img/daneshnameh_up/a/ae/PassionOfJoan.jpg
نمای درشت ، نمای نزدیک ( Close – Up )
نمایی که در آن چنین به نظر می رسد که دوربین به فاصله بسیار نزدیکی از سوژه رسیده است. در این نما ، صورت شخصیت ، یا نمای درشتی از چیزی ، پرده را پر می کند. نمای کلوزآپ برای رساندن احساسات ، واکنش ها و حالات روحی شخصیت به تماشاگر بسیار موثر است و بین تماشاگر و شخصیت درگیری احساسی زیادی خلق می کند و بیننده را وا می دارد تا فقط روی شخصیت و نه چیز دیگری تمرکز کند. 
نماهای نزدیک از اشیا یا بخش هایی از اشیا ، برای جلب توجه تماشاگر به اطلاعات و جزئیات مهم ، خلق هیجان در اثر کاربرد آن شیء خاص ، و ارائه ارزش نمادین به آن ، انجام می شود.

« تصویر مقابل نمایی از فیلم مصائب ژاندارک ( 1928- The Passion of Joan of Arc) ، ساخته کارل تئودور دارایر ( Carl Theodor Dreyer ) است و یک نمای درشت است. »

نمای خیلی نزدیک ، نمای خیلی درشت ( Extreme Close-Up )
نمایی که از فاصله خیلی نزدیک به سوژه ، فیلم برداری می شود ، که در این صورت فقط جزئی از آن دیده می شود یا بخشی از آن بسیار بزرگ به نظر می آید. چنین نمایی اگر از بازیگری فیلم برداری شود ، فقط بخشی از چهره برای نمونه چشم یا دهان او را نشان می دهد. 

نماهای بالا نماهای اصلی هستند ، در این زمینه نماهای دیگری نیز وجود دارد که حالتی بینابینی دارند ، از جمله می توان به نماهای زیر اشاره کرد:

قاب کامل ، فول شات ( Full Shot )
نمای دوری که تمام هیکل شخصیت را نمایش می دهد. در این حالت فرق سر او حدودا مماس با خط بالایی قاب و کف پای او مماس با خط پایینی قاب است.

نمای از زانو ( Knee Shot )
نمای متوسط از یک یا دو شخصیت که معمولا از زانو به بالا را شامل می شود.

نمای بسته ( Tight Shot )
نمایی که در آن شخصیت ها در فضای قاب محصور شده و فضای بیرونی کمی در آن به چشم می خورد. چنین نماهایی فاصله میان تماشاگر و شخصیت ها را کم می کند و حس همذات پنداری بیشتری ایجاد می کند.

نمای حاوی جزئیات ( Detail Shot )
نمایی که جسمی کوچک یا جزئی از آن را یا بدن شخصی را نشان می دهد. این نما درشت تر و حاوی جزئیات بیشتری از نمای درشت(کلوزآپ ) است.


زاویه دوربین با سوژه 

نمای سربالا ( Low – Angle Shot )
نمایی که از زیر سطح مستقیم دید چشم و در حالی که انگار دوربین از پایین به سوژه می نگرد ، فیلم برداری شود. چنین نماهایی بر خلاف نمای سرپایین موجب می شوند که موضوع ( شخصیت ، شیء و سوژه ) مسلط ، عظیم و حتی تهدید کننده به نظر برسد. در این نماها معمولا سعی می کنند که پس زمینه را حذف کنند و یا به حداقل ممکن تقلیل دهند و شخصیت مورد نظر را بر زمینه آسمان یا سقف نشان دهند. همچنین حرکت شخصیت هایی که از این زاویه از آنها فیلم برداری می شود ، شتابدار به نظر می آید و بیننده خود را در مواجه با یک خطر حس می کند.

نمای خیلی سر بالا ( Extreme Low- Angle Shot )
نمایی که کاملا از زیر شخصیت گرفته شده و به نظر می رسد که شخصیت بر دوربین خیمه زده است. از این نما به ویژه برای نشان دادن ساختمان های بلند و هراسناک استفاده می شود.

نمای سر پایین ( High Angle Shot )
نمایی که از بالای سر سوژه و رو به پایین فیلم برداری می شود. در این حالت دوربین رو به پایین به سوژه نگاه می کند. این نما ، ارتفاع و ظاهر شخصیت ها را تغییر می دهد و حرکت آنها را کند جلوه می دهد ، به این دلیل چنین نمایی می تواند ، شخصیت مورد نظر را آسیب پذیر نشان دهد. برای مثال نمای سرپایین از شخصیتی که در بیابانی سرگردان است. 

نمای خیلی سرپایین ( Extreme High-Angle Shot )
نمایی از بالای سر سوژه ( عمودی) ، که معمولا با بازو ، برج ، هلیکوپتر و... فیلم برداری می شود. در چنین تصاویری شخصیت ها نمود چندانی ندارند و فقط تصویری کلی از عرصه یا چشم انداز ماجرا به دست می آید.

نمای از بالای سر ( Overhead Shot )
نمایی که درست از بالای سر شخصیت یا از فضای بالای وقوع رخداد گرفته می شود. این نما برای نشان دادن اسارت شخصیت در محیطی کوچک یا سردرگمی و اغتشاش حاکم بر صحنه موثر است.

نمای هوایی ( Aerial Shot )
نمایی که از هوا و با کمک تجهیزات متصل به هلیکوپتر ، هواپیما ، بالن و غیره گرفته می شود. نمای هوایی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که امکان استفاده از جرثقیل ممکن نیست و یا زمانی که نمایش محل ماجرا به طور همه جانبه لازم است. گرفتن نمای هوایی بسیار مشکل است اما جزء نماهای بسیار جذاب و تاثیرگذار است.

نمای ( دید) چشم پرنده ( Bird's – Eye View )
نمایی که از دوربینی که در فاصله ای دور ، از بالا به پایین نگاه می کند، فیلم برداری می شود. این نما معمولا با جرثقیل یا هلیکوپتر ، فیلم برداری می شود. چنین نمایی از این زاویه و با این فاصله ، بر شخصیت ها و اماکن خاصی تاکید ندارد ، بلکه تنها دیدی کلی و اطلاعاتی عمومی به تماشاگر می دهد. 

img/daneshnameh_up/c/c1/third_man.jpg
زاویه کج ( Dutch Angle )
نمایی که در آن ، در تصویر حاصل بر پرده ، به نظر می رسد شخصیت ها و اشیا تا حدی کج شده اند و از زاویه معمولی عمودی منحرف شده اند. از این نماها برای نشان دادن رویا یا توهم شخصیتی ، برای ایجاد حس بی تعادلی و نا امنی استفاده می شود. همچنین این نماها ، می توانند معرف بروز حوادث ، خشونت یا هوای طوفانی باشند.




« در تصویر مقابل نمایی از فیلم مرد سوم ( 1949- The Third Man) ، ساخته کارل رید ( Carol Reed ) را می بینید ، که در آن شخصیت فیلم ( ارسن ولز ) از دست پلیس فراری است و هر لحظه ممکن است گیر بیفتد. فیلم ساز برای نشان دادن ترس و هراس او ، با زاویه ای کج از او فیلم برداری کرده.» 



نمای سه رخ ( Three – Quarter Shot )
قرار دادن دوربین در زاویه و موقعیتی که 75 درصد سوژه را ضبط کند و به آن حس و حالی واقعی تر از تصویر از زاویه کاملا رو به رو بدهد. 


حرکت دوربین یا سوژه یا هر دو 

نمای تراولینگ ( Traveling Shot )
در این نما دوربین روی زمین ، با استفاده از پایه ای چرخ دار ، یا روی ریل حرکت می کند و ماجرا را تعقیب می کند ، یا تماشاگر را با خود به جایی می کشاند. 

img/daneshnameh_up/b/b4/cranshot.jpg
نمای جرثقیلی ، نمای کرین ( Crane Shot )
نمایی که از بالای جرثقیل و معمولا همراه با حرکت دوربین ، به واسطه حرکت کرین ، فیلم برداری می شود. در اینگونه نماها ، می توان شخصیت را در حرکتش به سوی بالای پله ها همراهی کرد ، با شخصیتی در فاصله های دور همگام شد ، بالای سر جمعیتی چرخ زد و روی شخص خاصی تمرکز کرد ، ارتفاع گرفت و ارتفاع را کم کرد و ... .

نمای تعقیبی ( Follow Shot )
نمایی که طی آن چنین به نظر می رسد که دوربین در تعقیب سوژه در حرکت است . ضبط چنین حرکتی یا به مدد تراولینگ امکان پذیر است که طی آن دوربین فیلمبرداری ، واقعا سوژه را تعقیب می کند یا به مدد عدسی زوم انجام پذیر است که دوربین بی حرکت است. در صورت استفاده از عدسی زوم ، وضوح اشیا ء محیط و نسبت سوژه به محیط دستخوش تغییر می شود.

نمای روی دست ( Hand – Held Shot )
نمایی که با دوربین سبک قابل حمل و گاه با کمک بندهای متصل به بدن که به فیلم بردار امکان حرکت می دهد ، فیلم برداری می شود . چنین نماهایی معمولا در فیلم های مستند و گزارش های خبری تلوزیونی به کار می آیند. اگر نما های روی دست ، بدون ابزای مانند استدی کم فیلم برداری شود ، تکان دارد و می لرزد و گاه به عمد در فیلم های داستانی استفاده می شود ، تا به آن حس و حال مستند ببخشد. 

نمای از روی شانه ( Over-The – Shoulder Shot )
نمایی که از روی شانه بازیگر فیلم برداری شود و معمولا پشت سر ، گردن و شانه او ممکن است در قاب دیده شود. این نما معمولا در گفت و گوها و برای نشان دادن واکنش شنونده به کار می رود ، دوربین دائما چهره دو طرف گفت و گو را نشان می دهد تا تماشاگر متوجه واکنش های هر دو نفر شود. 

نما با چرخش افقی ( Pan Shot )
نمایی که در آن ، دوربین به طور افقی به چپ یا راست ،حول محور ثابتی می چرخد. این حرکت دوربین معمولا به دلایل زیر انجام می شود :
1- تصویری کلی از محل صحنه به تماشاگر بدهد.
2- توجه تماشاگر را به ماجرای خاصی جلب کند و در عین حال ، او را از روابط اجزای صحنه آگاه کند.
3- حرکت شخصیت یا وسیله نقلیه ای را در چشم انداز وسیع افقی تعقیب کند.
4- دیدی کلی از آنچه شخصیت می بیند ، ارائه کند.

حرکت افقی واکنشی ( Reaction Pan )
حرکت افقی از کنش شخصی به واکنش شخصی دیگر نسبت به کنش آن شخص. این تکنیک برای نشان دادن تضاد میان دو نما استفاده می شود و حس خنده داری خلق می کند.

نما با چرخش عمودی ( Tilt Shot )
نمایی که طی آن دوربین ، در موقعیتی ثابت ، حول محور عمودی ، حرکتی رو به بالا یا پایین انجام دهد. چنین نمایی می تواند معرف دیدگاه ذهنی شخصیتی باشد که مکانی را از بالا به پایین و یا برعکس برانداز می کند. همچنین ، این نما می تواند حرکت موضوع را برای تماشاگر تعقیب کند و او را از محیط آگاه تر سازد. 

نمای قوسی ( Arc Shot )
نمایی که طی آن دوربین دایره ای کامل یا ناکامل را دور موضوع می پیماید. از این نما می توان برای ایجاد حالتی سرگیجه آور استفاده کرد. 

نمای نقطه نظر ( Point - Of – View Shot ) 
نمایی ذهنی که صحنه ای را عینا از دید و نقطه نظر یک شخصیت نشان می دهد ، بر چشم انداز او تاکید می کند و ما را به جای او می گذارد. در فیلم ها معمولا چنین نمایی با نماهای عینی ، که نمایشگر همان شخصیت در صحنه ای است تلفیق می شود. این نوع نماها به ویژه در فیلم های پلیسی و ترسناکحس تعلیق فیلم را افزایش می دهد ، چون به این ترتیب تماشاگر هم به نوعی جزئی از شخصیت می شود.

نمای عقب کشی ( Pull – Back Shot )
هر نمایی که با عقب کشیدن از سوژه همراه باشد. هدف از این عقب کشیدن ، بزرگ کردن میدان دید و ارائه اطلاعات بیشتر ، نمایش شخصیت یا شیئ دیگری و یا نشان دادن بخش بزرگ تری از محل است. 

نمای رو به دوربین و پشت به دوربین ( Head – On , Tail – Away Shot )
نمایی از چیزی که به طور مستقیم رو به دوربین حرکت کند و آنقدر جلو می آید ، که تمام قاب را پر کند و سپس به تدریج در جهت مخالف از دوربین فاصله می گیرد ، تا دوباره در حد کانونی شدن قرار گیرد. این تکنیک معمولا برای نشان دادن گذشت زمان یا تغییر مکان به کار می رود.


تعداد شخصیت ها 

این نما تعریف خاصی ندارد و به تعداد شخصیت هایی که در نما حضور دارند بستگی دارد ، برای مثال نمای یک نفره ، نمای دو نفره ، یا نمای گروهی
و ... منبع : سایت رشد

 

 

Facade , and is the smallest part of the film , in which each part of the movie , without turning off the camera , there is a continual harvest . The cursor can not be exactly equal to withdraw because each withdrawal may be subject to editing and may not be exactly what appears on the screen .
Views are usually based on the following categories :

The distance between the camera and the subject ( especially the characters )

View So Far (Extreme Long Shot)
A view of the subject is too far away to be filmed and to give a general picture of where the event happened . Such a view is usually used to represent a view .

img/daneshnameh_up/7/73/longshot.jpg
Far view , the general view (Long Shot)
A view from a distance , the subject shows. In addition to this subject , characters and objects that are part of the environment , as seen in this view . View an overview of this subject and the subject's position in its environment show. The view from up close and far above the average , about subjects related to the environment gives us the information . The cursor is at the beginning of the scene, especially the opening sequence is used as a last view of the film is heavily used .

Medium long shot , half- round profile (Medium Long Shot)
Exponentially in the distance between the front and medium shot . The view, the view is not widespread , however , subject to the full show.

Medium shot (Medium Shot)
The facade more to show the relationship between two or more characters at the same time , provide sufficient information to be used to engage the audience .


Medium close-up view, close to half (Medium Clos Shot)
Line between medium shot and close-up view of the above figures show that the breast .

img / daneshnameh_up / a / ae / PassionOfJoan.jpg
Macro view , close-up (Close - Up)
A view in which it appears that the subject is very close to the camera . In this view , if the character or appearance of the gross thing, it fills the screen .
Close-ups of objects or parts of objects, for the audience 's attention to important details , creating excitement in the application of a specific object , and provide symbolic value , it can be done.

" Front view image of the film The Passion of Joan of Arc (1928 - The Passion of Joan of Arc), Karl Theodor built Darayr (Carl Theodor Dreyer) and a bold appearance . »

Very close view , view X-Large (Extreme Close-Up)
A view from a distance too close to the subject to be filmed , in which case only seen part of it or part of it looks very big . Such a view , if the actor is filmed , only part of the face he shows to the eyes or mouth .

Top shots of the main features in this area , there are shots that have intermediate state , including the following features can be noted :

Full Frame , Full Shot (Full Shot)
Distant view of all the characters physique displays . In this case, the difference between the top frame and the bottom of his feet he is approximately tangent to the tangent line at the bottom of the frame .

View of the Knee (Knee Shot)
Medium shot of a character or two above the knee usually are included .

Close (Tight Shot)
The exponential character of the space enclosed by the frame and the outer space where there is little . Such shots distance between the viewer and the characters a little more and makes sense of identify .

View detail (Detail Shot)
View of a small object or a person or body part it represents . This view larger and contain more detailed view of the large ( up high).


Camera angle, subject

View uphill (Low - Angle Shot)
A view from below eye level and directly at the camera while he looks down on the subject , to be filmed . Contrary to the view that such shots turn cause the subject ( person , object and subject ) dominates , looks great and even threatening . Moving it from the angle of their characters to be filmed , his audience seems to be accelerated in the face of danger makes sense .

View more over the top (Extreme Low-Angle Shot)
This view is especially frightening is used to represent high-rise buildings .

Frontispiece Low (High Angle Shot)
A view from the top of the head down the subject to be filmed . In this mode, the camera looks down on the subject . This view, height and appearance will change character and move it makes them , for the reason that such a view can show a character looking vulnerable . For example, a character who in turn view of desert wandering .

View more turn (Extreme High-Angle Shot)
Overhead view of the subject (vertical ) , usually with arms, towers , helicopters , etc to be filmed . In this picture the characters have little or only a general picture of the field of vision can be obtained affair .

View from the top of the head (Overhead Shot)
A view from the top of the head just above the space character or event is taken . The cursor to show the character captured in a small environment or confusion and chaos prevailing on the scene is effective .

Aerial view (Aerial Shot)
A view from the air and connected to the equipment with the help of helicopters , airplanes , balloons , etc. are taken . It is very difficult to get an aerial view of the component shots is very attractive and impressive .

View ( sight ) Bird's Eye (Bird's - Eye View)
A view of the camera at a distance , from top to bottom will look to be filmed . This view is usually a crane or helicopter , to be filmed . Such a view of the angle and the distance between the characters and places no special emphasis , it just gives you an overview and general information to the viewer .

img/daneshnameh_up/c/c1/third_man.jpg
Tilt Angle (Dutch Angle)
In view of that, the resulting image on the screen looks slightly crooked characters and objects have been of a typical angle are deflected vertically . These shots show the character of a dream or illusion , is used to create a sense of imbalance and insecurity . These views can represent accidents , violence or stormy weather are.




"In the front view image of the film The Third Man (1949 - The Third Man), built by Karl Reid (Carol Reed) see where the character ( Arsene Wales ) has escaped from police and may be caught at any moment . Movie maker to show his fear , he filmed that tilting angle . "



View Tuesday occurred (Three - Quarter Shot)
Put the camera angle and position that will capture 75% of the subject and its feeling pretty face angle to give a more realistic picture .


Moving the camera or the subject or both.

View Travlyng (Traveling Shot)
In this sequence, the camera on the ground , using a base with wheels or on rails moves the story to follow , or spectators brought with him to the place .

img/daneshnameh_up/b/b4/cranshot.jpg
View of crane, crane View (Crane Shot)
A view from the top of the crane and usually comes with the camera, due to the crane , to be filmed . In this scene , one character in its motion along the top of the stairs , he was a remote figure in the distance , the wheels ran over the crowd and focused on a particular person , reduced height , and height and ... .

View hoc (Follow Shot)
A view in which it appears that the camera is moving in pursuing the subject . Travlyng such a move is possible thanks to a recording or video camera which really does not pursue the subject or zoom lens is achieved thanks to the camera is in motion . If you're using a zoom lens , the resolution of objects and subjects in relation to the environment is changed .

View on -hand (Hand - Held Shot)
Exponentially with portable style camera attached to the body paragraphs , sometimes with the help of the cinematographer 's possible moves , to be filmed . Such shots are usually documentaries and TV news reports to come . If the cursor on the hands , without Abzay as low Astd be filmed , shake and shiver and sometimes intentionally used in narrative films , documentaries sense and give it to .

View of the Shoulder (Over-The - Shoulder Shot)
A view of the film actor and usually the shoulder , neck and shoulders, she may be seen in the frame . This view usually talks to the audience response is used , the camera always faces the two sides talk show audience to realize that both reactions .

Facade with horizontal rotation (Pan Shot)
A view of the camera horizontally to the left or right rotates around a fixed axis . The camera movement is done usually for the following reasons :
1 - The general picture of the location of the viewer .
2 - to attract the attention of the viewer to a specific incident , yet he is aware of the relationship between the components .
3 - Move the character or vehicle in a horizontal wide panorama pursue.
4 - an overview of what the character sees, provide .

Horizontal movement of reaction (Reaction Pan)
Horizontal movement of the actions of another person 's personal reaction to the actions of that person. This technique is used to show the contrast between the two views to create a funny feeling .

Facade with vertical rotation (Tilt Shot)
A view in which the camera is in a fixed position , vertical axis , to move up or down. Such a view could represent a subjective point of view is the character of the place from top to bottom or vice versa, is subversive . Also, the cursor can move to pursue the matter to the audience and makes him more aware of the environment .

View Arch (Arc Shot)
View the full or partial circle in which the camera travels around the subject . This indicator can be used to create a dizzying manner .

View point (Point - Of - View Shot)
The subjective view of the same scene from a character 's point of view and shows the highlights of his vision and he gives us instead . Videos typically exponentially with the objective shots , which is integrated into the display is the same as the character in the scene . This particular scene in the film Trsnakhs detective and suspense films increases , because the audience is also a component of the protagonist .

Rear view drawing (Pull - Back Shot)
Each view is associated with the receding of the subject . The purpose of this receding , raising visibility and provide more information , view or display any character or object is part of a bigger place .

The view of the camera and behind the camera (Head - On, Tail - Away Shot)
Direct view of what the camera is moving forward so that it fills the entire frame and then gradually falls away in the opposite direction of the camera , so again the focal point to be . This technique is usually used to show the passage of time or shift .


Number of characters

This view is not specified and depends on the number of characters that are present in the view , for example, single shot , double shot , or a shot
And .... Source: Growth...


ارسال نظر در " نما ، شات ، پلان ( Shot ) "

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی