close
تبلیغات در اینترنت
انجام پایان نامه
آموزش قوانین حرکتی دوربین


فیلمبرداری و عکاسی

http://hamidstudio.rozblog.com/
اینـتر وب اینـتر وب
تبلیغات
تبلیغ در فان تبلیغ در فان
آخرین ارسال های انجمن
قوانین حرکت دوربین
قوانین حرکتی دوربین•برای حرکت دوربین علتی باید وجودداشته باشد وگرنه حرکت دوربین بی معنی جلوه می کند.•همیشه اول سوژه حرکت کند سپس دوربین حرکت کندودر انتهای حرکت اول دوربین متوقف شود سپس سوژه متوقف شود.• قبل از آغاز حرکت دوربین یک یا چندبار حرکت را تمرین کنید سپس اقدام به فیلمبرداری وحرکت کنید.• قبل از حرکت دوربین ابتدا ، وسط وانتهای حرکت را مشخص کنید وفاصله ها را تنظیم وعلامت گذاری کنیدسپس فیلمبرداری را شروع کنید و به دستیارتان بسپارید که فوکوس را به موقع تنظیم کند.• حرکت دوربین درلنز تله سریعتر ازلنزوایددیده می شود بنابر این بایددرانجام حرکت به این موضوع توجه کنید ودرهنگام فیلمبرداری با لنز تله آرام ونرم حرکت کنید.•درهنگام انجام حرکت تراولینگ یا دالی برای کاهش تکانهای دوربین از لنز واید استفاده کنید.•برای دوربین همیشه تکیه گاه مطمئنی ایجاد کنید.اگر روی سه پایه است آنرا محکم ببندیدواگر روی دست فیلمبرداری می کنید آنرا به طرز صحیح ومحکم بگیریدتوضیحات تکمیلی : دوربین متحرک بعد و آزادی جدیدی به سینما بخشید ، اما چون به راحتی توهم زدایی می کند ، طی فرآیند تکامل خود به اسلحه خطرناکی تبدیل شد . به کارگیری غیرماهرانه دوربین متحرک به سرعت مانند مانعی می شود که با ضرب آهنگ و حتی مفهوم داستان تضاد می یابد . « جان فورد » به این حکم اعتقاد دارد که «دوربین را میخکوب و به برش اتکاء کنید». این نظر قاطع بی دلیل ابراز نشده ، هرچند مانند اکثر جملات ناب اغراق آمیز است.حرکت دوربینبه طور اجمال سه نوع حرکت وجود دارد که می توان آن را به فیلم منتسب نمود :1- حرکت افراد یا اشیاء جلوی دوربین.2- حرکت دوربین به سمت افراد یا اشیاء ساکن، یا حركت در کنار آن ها و یا براي دور شدن از آنها .3- وقوع همزمان این حرکات .دوربین می تواند چند حرکت مختلف را انجام دهد : پن، تراولینگ، زوم، تيلت و دالي. سرعت چرخش فیلم در دوربین نیز روی سرعت حرکت بر پرده آن اثر می گذارد. بنابراين هماهنگي بين آن ها و كم و زياد بودن سرعت يكي از آن ها برهم زننده ي ريتم نمايش خواهد بود. حرکت سینمایی موفق بستگی به آگاهی از چگونگی آن و اینکه کی و چرا باید به وجود آید، دارد.فهرست زیر شما را در کنترل درست دوربین یاری می دهد :1- دوربین متحرک می تواند حس واقعی شدیدی که شخصیت داستان تجربه می کند ، یا دیدگاه وی در گیر و دار یک حرکت خشن را به تماشاگر عرضه کند . راننده اتومبیل ناگهان متوجه می شود که کنترلی روي ترمز ندارد. چهره پر از ترس و وحشت وی که با دیدن جاده ی پیش رو واکنش نشان می دهد را می بینیم. نمای بعد از دید اوست. دوربین با سرعت به سوی پیچ خطرناک پیش می رود .2- دوربین طوری عمل می کند که گویی چشم بازیگر است . این همان تکنیک مشهور دوربین «سوبژکتیو» است . این حالت مخاطب را با احساس شخصیت بیش تر درگیر می کند . در مثال قبل ما فقط برای لحظه ای جای بازیگر را اشغال کرده بودیم و فوراً به نمای بیرونی وی یا وسیله نقلیه منتقل شديم. اگر نما طولانی تر باشد ، عمل دوربین باورپذیرتر است. طوری که تبدیل به یکی از بازیگران می شود ، درست مانندكاراكتري که این کار را انجام می دهد . از جمله آثاری که از این تکنیک بهره برده اند می توان به : "فاتحه برای یک قهرمان سنگین وزن" اثر رالف نلسون ، "دریاچه" اثر رابرت مونتگمری ، "گذرگاه" اثر دلموز و بیست دقیقه اول "گذرگاه تاریک" اثر دلمردیوز اشاره نمود.3- حرکت پن یا تراولینگ را می توان به کاربرد تا صحنه را بی واسطه یا از دید یک بازیگر ارائه نمايد. گر در کلانتری به شخصی گفته می شود که به صف مظنونین دقت کند ، حرکت پن یا تراولینگ بر روی چهره مظنونین تبدیل به نمای سوبژکتیو می شود 4- نمای تراولینگ یا پن می تواند موقعیت یا منظره ای را در انتهای حرکت دوربین نشان دهد ، مثلاً دوربین نخست یک صندلی وارونه شده ، بعد لامپی که روی زمین افتاده ، یک جفت کفش که در حالت غیرعادی قرار دارد، يك گلدان شکسته و سپس یک جسد بی جان را نشان می دهد . آنچه در انتهای این نمای تراولینگ یا پن انتظارمی رود با پیشرفت نما به تماشاگر عرضه می شود .5- برش مستقیم، سریع تر از نمای متحرک است ، چرا که برش مستقیم نکته جدید را فوراً معرفی می کند . اگر به جای برش به کانون توجه جدید پن یا تراولینگ کنیم ، مقداری فیلم برای فیلمبرداری چیزهای نامربوط مصرف كرده ايم تا فقط به آنجا برسیم. کنش یا اشیاء خاصی باید در طی تراولینگ ضبط شود تا استفاده آن را توجیه کند و گرنه احتمال دارد که سکانسی کند و کسل کننده از آب دربیاید .6- نمای تراولینگ یا پن از «یک کانون توجه» به «کانون توجه بعدی» می تواند همراه سوژه درجه دوم که در آغاز نما وارد شده و با توقف دوربین روی «کانون توجه دوم» نما را ترک می گوید ، حرکت کند .به عنوان مثال ، در یک رستوران پیشخدمت که سینی غذا در دست دارد وارد میدان دید دوربین می شود و در حالی که کنار میزها حرکت می کند با « پن» یا «تراولینگ» او را همراهي کرده دوربین بر روی دو بازیگر اصلی داستان که پشت میز در پیش زمینه نشسته اند می ماند و پیش خدمت از نما خارج می شود .7- غالبا ترکیبی از نماهای پن یا تراولینگ برای دنبال کردن سوژه یا وسیله نقلیه ای که در جلو حرکت می کند به کار برده می شود. با مردی که بر روی صندلی چرخدار نشسته و در راهرو پیش می رود، حرکت می کنیم . وفتی مرد به گوشه ای می رسد و از ما دور می شود ، دوربین توقف می کند و او راکه وارد جمعیتی می شود که منتظر اوست، با پن همراهي می کنیم